Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B67o82ž75e94n22a 98R25y15t29í61ř76o36v81á 2144323535513

Dokázala jsem zatím naučit matematiku každého, když chtěl protože musel. Naučit se dá všechno, když se dost chce. Dnešním "studentům" se ale hodně nechce, chtějí projít cestou nejmenšího odporu a hlavně aby to co nejméně bolelo.  Mně dalo nejvíce práce připravit se na maturitu z češtiny, která spočívala a dodnes především spočívá vlastně jen v nabiflení jmen spisovatelů, názvů a obsahů jejich děl, protože v tom nešlo najít žádnou logiku. Naštěstí jsem uměla bez problémů napsat slohovou práci, díky těm svým, jak říkáte v článku, matematickým buňkám. Je nám učitelům naznačováno, jak máme mít stále menší požadavky na znalosti studentů. Ale oni pak nemají z čeho budovat svoje úvahy.

0/0
1.7.2014 15:05

J48a58r29d10a 35C32h34o98v71a22n69e93c 6321365773579

Kdo nemá maturitu z matematiky, nemá maturitu vůbec.

+2/0
1.7.2014 11:33

J94i73ř87í 21P28l39a15v16s64k67ý 9690516261759

ja vam reknu, proc si matematiku vybere malo studentu: nikoliv proto, ze by matematika byla k nicemu, ale proto, ze lide jsou od prirody tvorove lini, a jen vemi mala cast studentu si vybere predmet, seminarku nebo diplomovou praci, u ktere se musi clovek taky trochu snazit ... bez ohledu na to, k cemu jim budou ty "jednoduche" obory ci seminarni prace v pozdejsim zivote. mohl bych uvest celou radu spoluzaku z vs, kteri se me smali, kdyz jsem si dobrovolne vybral ukol, ktery sice mel primou souvislost s realnou aplikaci probiraneho predmetu v praxi, ale muselo se u nej take trochu premyslet a prokazat nejakou snahu ... oni se prece nebudou namahat a snazit, radeji si vybrali neco primitivne jednoducheho, nejlepe jeste neco takoveho, co slo behem pul hodiny za pivo opsat od nekoho z predchozich rocniku, a ten zapocet dostanou taky ... inu dostali, jisteze dostali, akorat pak vetsina z nich nechapala, proc ja mam praci v oboru uz ve tretim rocniku, kdezto oni marne neco shani po promocich. kazdemu, co jeho jest ...

+3/0
1.7.2014 9:33

J88a44n 63R90á12ž 1659193624740

Dobrý nápad. K maturitě připustit jen toho, kdo umí během tří minut bez kalkulačky (tužka a papír stačí) vypočítat: Když stoji výrobek 25Kč s DPH, kolik Kč dělá DPH při sazbě 21%.

Při mém pokusu u osmi nových maturantů to správně vypočítal jeden, který byl absolvent gymnázia. Ostatní  byli absolventi učebních oborů s maturitou.  Ach jo, tak to dopadá,když panuje názor, ze matematika je diskriminační!

+2/0
1.7.2014 8:24
Foto

V68á88c74l26a43v 16C91h82u13c54h35m74a 6575761848266

Záleží, zda to budete řešit jako daňař nebo jako matikář. ;-)

0/0
1.7.2014 12:04
Foto

P29a28v24e93l 70P63o64k57o55r46n80ý 2586674450752

Tak čtu, že máte stejné zkušenosti. Tedy je toto maturitní matematika nebo kupecké počty? Tedy má znát maturant kupecké počty?

0/0
1.7.2014 14:16
Foto

P91a84v21e23l 51P38o64k88o71r57n75ý 2866474700492

Není matematika jako matematika. Podle mě by stačilo, kdyby státní maturant uměl na papíře vynásobit dvojciferné číslo dvojciferným číslem nebo spočítat třetí mocninu jednociferného čísla. A kolik jich u maturity zvládne na papíru spočítat cenu výrobku s DPH 21 %, když má cenu bez té DPH? A co zlomky, třeba kolik je 1/5 na desetinné číslo? Chtít převést údaj v hodinách, třeba 1,4 hodiny na hodiny a minuty, to bych vynechal jako moc složité. Pokud se vám zdám mimo, zadejte to někomu ze střední odborné školy. Ale ne, že mu na to dáte týden, třeba na každý příklad 3 minuty.

0/−2
30.6.2014 11:42
Foto

V23l85a86d16i84m45í90r 48V79o97l34k19o 6670872697219

to není žert?;-(

+1/0
1.7.2014 13:48
Foto

P33a44v19e59l 82P71o65k70o73r89n62ý 2346314220872

Zajdete si před nějakou střední odbornou školu (ne gympl či obchodní akademii) a vyberte si nějakou dívenku (tedy někoho, kdo by měl projít státními maturitami), dejte jí tužku a papír a požádejte o ty výpočty za ten nějaký normální čas, třeba těch 5 výpočtů za 10 minut. A udělejte to asi 3×. Určitě budou chtít vytáhnout kalkulačku či budou tvrdit, že je na to málo času. A pak se teprve ptejte, zda jde o žert..

0/0
1.7.2014 14:14

B76o19ž83e95n66a 71R80y39t89í55ř93o71v42á 2534143545313

Není to žert, čím na gymplu a mohu potvrdit, že jsou v posledních ročnících dívenky, které by to nevypočítaly ani na kalkulačce. Ale když mají jedničku z předmětů, do kterých se dokáží nabiflit, tak jim pětku dát nemůžete.

0/0
1.7.2014 14:17
Foto

P83a87v64e63l 12P61o89k40o24r31n44ý 2216544370242

A četl jste příspěvěk Jana Ráže výše? Jak jsem tam, doplnil, tak se tu asi pletou kupecké a maturitní počty a pro amturanty to splývá.

0/0
1.7.2014 14:17

2572851465422

ONa maturita je vůbec diskriminační.......;-D

+5/0
28.6.2014 19:10

M57a13r72t53i60n 63P78ř68i36b77y92l 8385309859172

Trocha počtů nikoho nezabije.

+1/0
28.6.2014 18:25

L12u47c34i33e 22G17r31e16g36o57r59o93v78á 4114653576

"Protože v lidské populaci se nachází lidé, kteří mají buňky na matematiku a kteří je nemají a těch je rozhodně víc. O čemž svědčí i fakt, kolik studentů si vybere matematiku jako druhý maturitní předmět."

Snad neporuším žádné pravidlo diskuzí, když vám budu oponovat slovy autorů článku v odkazu.

http://www.theatlantic.com/education/archive/2013/10/the-myth-of-im-bad-at-math/280914/

+3/−1
28.6.2014 1:36
Foto

J83a66n 66Ř22e72h79á24č20e13k 7480816301135

Dobrý článek.

Matika je vpodstatě posilovna pro kvantitativní myšlení. A jako každá posilovna bolí.

 

Je na nás jak moc si ho chceme vypěstovat. Trochu talentu je samozřejmě pro špičkovou matiku potřeba, ale stejně jako v posilovně, pokud nemáte vyloženě sklon k obezitě, tak si to myšlení můžete slušně vypracovat i bez toho talentu. Hlavně v mládí.

+2/0
28.6.2014 20:18

O45l37d16ř89i67c30h 21H20r61e22j29s50e80m66n27o12u 6132833884357

Dostáváme se chtě nechtě k pojmu ženská logika. Logice paní Formánkové skutečně nerozumím. Možná je to tím, že nemá ráda matematiku.

+7/−1
26.6.2014 23:11

T21e44r53e62z29a 94H39a66j19k23o19v67a 5487842324220

Pokud si mysliute, ze jste silene chytrej, tak provni teze zni: "Logika je jen jedna".

0/0
13.7.2014 9:16
Foto

O31n87d88ř42e45j 46Š72t15e54f91f32l 1980573918

Drobný rozdíl mezi gramatikou a takovouhle matematikou je v tom, že gramatiku denně skoro každý potřebuje, zatímco takovouhle matematiku skoro nikdo.

0/−3
26.6.2014 14:36

P11e45t97r 41H76á34l92a 6624366485346

Ze skutečnosti, že ji nepoužívá, vyvozujete, že ji nepotřebuje. Já studuji matfyz a i když z hlediska života jsou tam věci opravdu zcela nepotřebné, krom toho, že mě to učí myslet, je neocenitelný ten přístup. Mám problém, analyzuji ho, uvědomím si, co vím, a posloupností logicky správných úvah dojdu ke správnému závěru. To je něco, co v životě většinou zcela chybí.

+2/0
27.6.2014 10:26

L80a53d51i98s20l81a41v 80N94á89d80v95o10r92n74í96k 6794575737126

..nesmysl....

+3/0
26.6.2014 8:55

J17a67n 61T30i17c32h50a53v55s86k38ý 1354616939200

Já jsem maturoval z matematiky. Bylo to v roce 1997 na elektrotechnické průmyslovce. Součásti maturitních okruhů byly nejenom exponeciální a goniometrick funkce, ale i limity, derivace. Určité a neurčité integrály, matice a determinanty, pravděpodonost a statistika. Dnešní maturita z matematiky se mi zdá jednoduchá. stejně jako mi příjde jednoduchá má maturita z matematiky proti náplni maturity matematiky na gymnáziích z doby první republiky. Měl jsem možnost počítat nějaké příklady z tehdejších maturit a dalo mi to zabrat...a to jsem byl ve druháku na VŠ.

+5/0
26.6.2014 8:49

J64a29n 62T54i81c49h66a75v96s21k63ý 1114406839580

Ještě bych mohldodat pár věco, kde se matematika používá. Když pominu fyziku, inženýrské výpočty(domy, mosty, elektromotory, vedení elektrického proudu, zpracování signálů), počítačovou grafiku. Tak existuje třeba obor matematická biologie, matematická psychologie, matematická lingvistika.

+1/0
26.6.2014 9:02

E94v81a 77S73v32o73b85o89d78o12v59á 2893372491125

Druhá cesta k logickému myšlení je latina. Ta byla zásadním kritériem schopnosti gymnazisty zvládnout vysokoškolské studium - prošel přes šest nebo sedm let latiny, je schopen jít na univerzitu. Takže pro gymnazisty povinná maturita buď z matematiky, nebo z latiny.

+3/0
26.6.2014 7:18

P52e70t47r 97H64á42l60a 6944286305666

Ještě bych doplnil (a zareagoval) na zmínku o teorii relativity. Základní myšlenka je naprosto triviální (a o to geniálnější) - prostá Pythagorova věta. Studenti by měli umět znalosti používat, jinak jsou jim k ničemu. Tzn., pokud někdo ví, že rychlost světla je konstantní (základ fyziky) a že v pravoúhlém trojúhelníku platí a^2+b^2=c^2, nutně musí umět vysvětlit základy teorie relativity a spočítat např. dilataci času a kontrakci délek při zadané rychlosti. Pokud to neumí, nepochopil Pythagorovu větu (nebo ji neumí použít).

+2/0
26.6.2014 7:00

P10e84t32r 95H68á49l22a 6704376425526

Pro studenty, kteří nemají mezery v základním vzdělání,maturita z matematiky není strašákem, protože svou obtížností a obsahem právěodpovídá tomu, co by měli zvládat už ze základní školy.

Že se taková zkouška dává jako maturitní je podle mě známkouúpadku úrovně našeho školství. Že ale někdo zcela vážně hovoří o tom, že jeobtížná, strašákem a pod., svědčí o jediném - buď je to skutečně debil vmedicínském smyslu (mentální retardace, tuším IQ 70 a méně), nebo se mu prostěnechce vůbec nic dělat. Případně zatím celou školu proflákal a bojí se, že užto nedožene.

9/10 studentů, co "nemají buňky na matematiku", sena to jenom vymlouvá, prostě se jim nechce myslet, připadá jim snazší se něconašprtat, než to pochopit, ale jelikož nepochopily ani ty úplné základy naprvním stupni ZŠ, tak se to nepochopení prostě časem projeví. Není to o"buňkách", je to o prosté neochotě pochopit. O póze "mě matika nejde,stejně je k ničemu, tak co".

Pokud nejste mentálně retardovaní a chcete, tak sematematika potřebná ke státní maturitě nepochopit prostě nedá.

Ten váš příklad "3^(3k+3)" - to myslíte vážně? Vy si opravdu pletete "nemůže pochopit" a "nechce pochopit" - asi proto, že jste sama nechtěla. Tohle pochopí každý, kdo chce (nemá-li mentální retardaci).

+7/0
26.6.2014 6:49

P83a29v87e90l 42Z71á75c79h89a 5750486571180

Nesouhlasím

+1/0
26.6.2014 0:57

J20a39r91o84m93í62r 31F82a54j12k16u85s 15(55S15t89.50) 5240779745207

Stupidní článek!

+3/0
25.6.2014 23:50

J28a63n 78S75i50n27n33r52e50i76c33h 6453745860571

Neexistuji zaci, kteri nemaji bunky pro matematiku. Jsou pouze zaci, kteri jsou lini myslet a vydavaji to za biologickou ujmu. Zrovna tak see budou vymlovat lide, kteri nemaji"bunky" na jakoukoli praci.

+8/0
25.6.2014 21:53

J19a29n84a 42D78v30o11ř73á84k83o56v65á 8301735980351

Pokud někdo "nemá buňky na matiku" na úrovni střední školy s maturitou, tak zkrátka nebude mít  maturitu. Určitě se najde pro něj vhodný obor bez maturity. Čeština a matika přece ke vzdělání patří. Autorka o maturitě mluví, jako by na ní měl každý právo dané ústavou bez ohledu na znalosti a schopnosti Rv

+13/0
25.6.2014 21:27

L34u78k43á10š 21M38a16l28í21č14e58k 3123612395617

Absolutně s vámi souhlasím, paní Dvořáková! Pokud někdo chce získat maturitní vysvědčení, tzn. doklad o úrovni jeho vzdělání (!), pak na to musí mít v hlavě! Pokud má šikovné ruce, uživí se třeba jako truhlář a dokáže vyrábět nádherné, třeba i umělecké kousky a žádný papír (a zkoušky z matematiky) k tomu nepotřebuje. Naopak ten, kdo maturitu má, nemusí znát technologické postupy ke zpracování dřeva, ale daří se mu třeba v účtárně, na přepážce banky, ve státní sféře atd. Prostě lidé už jsou takoví. Rozhodně ale nelze stavět maturitní vzdělání do té roviny, že má maturitu má nárok každý, bez ohledu na schopnosti a kázat bludy ve smyslu jakési diskriminace! Nepotřebujeme národ složený ze samých maturantů, z nichž ale většina nevypočítá ani trojčlenku! Je bez jakékoliv diskuse, že Česko ve srovnání s okolními národy hloupne! Předchozí generace měly (třeba zrovna v té matematice) mnohem vyšší úroveň znalostí, než dnešní maturanti. A místo abychom zkvalitnili výběr studentů, budeme volat po zjednodušení zkoušek??? Promiňte, ale to je neskutečně pitomý argument. Ministra Chládka nemusím. Ale v tomhle má naprostou pravdu!!!

+2/0
26.6.2014 7:09

M68a80r27i41e 40P93o92k41o40r97n62á 9155904660

Pořád se řeší, co už před 40lety bylo na SVVŠ(gymplech) vyřešeno - větev přírodovědná a humanitní. Z toho se pak odvíjely požadavky k maturitě, takže kdo se chtěl matice a fyzice vyhnout, volil humanitní větev.

Měla jsem v mládí takové směšné kriterium na výběr potencionálního partnera - nesmí být blbý na matiku a musí ji umět přinejmenším tak jako já, to jest hodně dobře.

 Co se týče češtiny - její dobrá znalost je nutná. Řekněte mi ale, k čemu je dobré, když se většina středoškolského studia odvíjí ve stylu memorování životopisných dat spisovatelů a zhuštěných obsahů jejich děl. Mnohem užitečnější by bylo prohlubování znalostí pravopisu a schopnosti vyjadřovat své myšlenky, jasně a logicky formulovat. To by se při dalším studiu dost hodilo.

+1/0
25.6.2014 21:18
Foto

P69e66t31r 75Z76á97v21l94a53d57s97k90ý 5781243660261

Ano, je diskriminační. Diskriminuje hlavně debily, kteří nechtějí umět počítat. A to je dobře.

+9/0
25.6.2014 20:56

L70u33k54á94š 96M49a55l66í94č39e85k 3113682235747

O něco výše jsem se smolil s obsáhlou reakcí na článek, vy jste to dokonale vystihl ve třech větách! Tleskám!!! :-)

0/0
26.6.2014 7:15
Foto

V11á36c54l43a91v 80C84h61u62c56h84m73a 6835411138236

Za mně se maturovalo z matiky a nikdo se diskriminovaný necítil. Možná to bylo tím, že k maturitě nešlo tolik troubelínů, kteří jsou rádi, že vůbec zvládli základku. Kdo to nezvládne, tak prostě ten papír nedostane a nebude se pyšnit středoškolským vzděláním. Myslím, že nedouků s papírem už máme víc než dost.

+5/0
25.6.2014 20:45
Foto

P27e72t80r 21Z43á66v21l74a68d81s30k19ý 5131813180511

Záchodová štětka nepatří nejen do vagíny, ale nepatří ani do hlavy.

Vzdělání se skládá vlastně již řadu let ze dvou základních oborů (primitiva) a těmi jsou jazyk a matematika. Kdo neovládá jedno, ani druhé, je patrně nevzdělavatelný.

Ano, umím si představit spisovatele, který nevládne matematikou, jakož i matematika, který se neumí mateřštinou vyjadřovat a píše ohavně.

Ale protože maturita má garantovat ucelené vzdělání na nějaké nižší střední úrovni, matematika do ní nepochybně patří. Kdo neumí základní algebru, nemá právo být absolventem střední školy všeobecného vzdělání.

A naopak je nesmyslem požadovat obecné střední vzdělání jako předpoklad odborných vysokoškolských studií. Ano, jistý smysl středních škol spočívá v selekci jedinců bez schopnosti vyššího vzdělání.

Ale stát dnes tu logiku otočil a určil, že střední vzdělání je předpokladem nejen k pozicím v ekonomickém sektoru, správním aparátu a k vyššímu vzdělání, ale pozorujeme, že by z tohoto vzdělání měla matematika být vyřazena. Uzavřu to: kdo není schopen maturovat z matematiky, není diskriminován, nýbrž je mu odepřeno právo složit všeobecnou zkoušku středního vzdělání. Nemá na něj. Maturitu má dnes kdejaký blbec a výsledkem je, že státní maturita nemá žádný praktický význam (navíc je jich mnoho typů).

+3/0
25.6.2014 19:06
Foto

V87l84a25d76i86m22í81r 59V89o47l91k41o 6500632817829

já se musel k matuře dřít debilní literaturu (asi abych měl ten henten přehled) a pěnil jsem vzteky....tak se blbečci zase budoubdřít matiku....no a co? I natvrdlý se tréninkem může dostat na tři, možnábi na dvojku.

Asijské děti ve škole dřou, my si hrajem. Nejsme konkurenceschopní! Je na čase tento experiment ukončit a zase makat. I na té matice.;-)

+6/0
25.6.2014 17:49
Foto

V62l36a72d83i95m41í63r 66V69o42l67k32o 6970642527599

b a mezerník je mi osudem....snad to vyluštíte

0/0
25.6.2014 17:50
Foto

P74e76t31r 94Z56á86v45l39a60d98s61k52ý 5291283430281

Vizte můj příspěvek výše. Ať to sem nemusím pastovat.

0/0
25.6.2014 19:09

J27a48n 35H49o54r45a 6665912520613

Maturita z matematiky je základem vzdělání

+10/0
25.6.2014 17:01

V20i27k78t23o36r 90S82v49o80b74o85d59a 8862158492366

"Kdy v praktickém životě použijete kvadratickou rovnici?"

Milá paní, maturita tu není od toho, aby vás naučila prát, vařit a vyplnit složenku. Na praktický život vám stačí ZŠ a pár rad od maminky.

+12/0
25.6.2014 16:44
Foto

P54e45t42r 12Z24á50v24l34a13d79s25k26ý 5191293410631

Ano, výtečně. K tomu sloužila rodinná škola.

Reálná gymnázia měla vyšší cíl. Vidím to ve své praxi: středoškolačky, bakalářky, diplomovaní specialisté, MBA, a neumí nic. Opravdu nic.

Jen se namemorovali nějakým penzem odpovědí, ale nepochopili principy a ani je v praxi neumí aplikovat. Takové vzdělání je na draka. 

Není vzděláním, ale zděláním.

+3/0
25.6.2014 19:15

J13a13n 34T35i21c80h84a34v61s45k78ý 1614526419870

Ani ne celá ZŠ. To co člověk každodenně používá se naučí tak do 6. třídy.

+1/0
26.6.2014 8:19
Foto

M47a44r15t18i22n 56H20o59f94m76a64n 2889334200661

Bez urážky, ale pokud někdo nezvládne upravit 3^(3k+3)/3 tak nemá u maturity co dělat X. To je prostě základní znalost ...

+13/0
25.6.2014 16:21

2332701555542

To se ani nemusí upravovat.

0/0
28.6.2014 19:11

O94n83d11ř24e10j 42Š63r57u77b62a14ř 1445721595486

v tom pripade je diskriminacni maturita z cestiny, protoze nekdo bunky na cestinu ma a jiny ne. A to se v podstate da rici o kazdem povinnem predemetu

+6/0
25.6.2014 16:13

R37o77m74a23n 32H51a56n92u74s 8395447269944

No kdo nechce maturovat z matematiky ať jde na učňák.

Zástupy knihovnic, historiček, filosofek nás asi neuživí.

+6/−1
25.6.2014 16:08

A10r50n77o54š89t 96S85t91á63r42e89k 4182780925624

Nevyřešit uvedený příklad znamená nepochopit od začátku, že mocniny jsou jen násobení a dělení. V takovém případě pardon, ale skutečně se dá jen stěží mluvit o nějakém základním vzdělání a o středním už vůbec ne.

+10/0
25.6.2014 16:07

J81a42n 71R29á25ž 1739713394550

Upozornil jsem na článek kamaráda a ten odpověděl: " No vidíš, nejenom blondýny jsou etalonem moudrosti"!

+3/−1
25.6.2014 15:35

T95e41r31e53z37a 18H49a69j97k46o61v76a 5227352884810

To je ale .........

0/0
13.7.2014 9:39

J62i61ř44í 23H41o33l24ý 5712630403913

Polovzdělanej idiot, neschopnej si spočítat slevu v marketu nemá mít maturitu, ale výuční list nebo zvláštní školu.

Že ano, paní Formánková?

+8/0
25.6.2014 15:34





Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.