Nejsme! Lidé totiž mají potřebu zařadit se do stáda, a tak často dochází k paradoxu, že se dobrovolně podřizují diktatuře.
Módní diktatura
Značná část populace se dobrovolně podřizuje módní diktatuře.
Nechá si diktovat, jak se má oblékat – jaké střihy a barvy má každý rok nosit. Než by vlastním rozhodnutím, jak se oblékat, dala najevo svou osobitost, raději se zařadí do stáda a podřídí se svému vůdci - módnímu návrháři. A někteří lidé - převážně ženy pro stádní diktát módy přímo žijí.
Diktatura je In, Cool nebo Out
Ještě paradoxněji se chová některá mládež. Tolik touží po dospělosti, aby se mohla svobodně rozhodovat a přitom si nechá diktovat nejen v oblasti oblečení, vyjadřování ale i celkového životního stylu. Podle slůvek In, Cool nebo Out se poslušně řadí do stádního diktátu, dokonce i při volbách.
Emoční diktatura
Projevuje se především v obchodě ale i v politice, kde se lidé neřídí rozumem – (tedy svobodným rozhodnutím) ale emocemi.
Obchodní marketing ale i předvolební kampaně proto vychází z emoční strategie a své reklamy či kampaně cíli na emoce.
A tak se stává, že lidé často nakoupí, co nechtěli, nebo špatně investují, anebo volí podle momentální emoce – tedy podle toho, která kampaň či její část je nejvíce citově zasáhla a pak se diví, že nás politici či obchodníci považují za ovce.
Opravdu svobodní v osobním životě jsme jen potud, pokud sami chceme.
Už máte oblečení, mobil, hodinky či jiný produkt v křiklavé světle zelené barvě?
Ne? Pak asi nepodléháte módnímu diktátu.
Záleží vám na tom, co je In, Cool nebo Out?
Ne? Pak nepodléháte stádnímu diktátu In, Cool nebo Out.
Rozhodujete se při nákupu nebo volbách emocemi?
Ne? Pak nepodléháte emoční diktatuře.
Pokud jste na všechny tři otázky odpověděli NE, gratuluji Vám, jste opravdu svobodní.
Nejčtenější články a nejvyšší karma:
Záchodová štětka do vagíny nepatří
Vem si mě, aneb jak slepice bojují kohouta