Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B63o57ž43e37n77a 28R49y20t36í89ř75o96v82á 2884823175443

Dokázala jsem zatím naučit matematiku každého, když chtěl protože musel. Naučit se dá všechno, když se dost chce. Dnešním "studentům" se ale hodně nechce, chtějí projít cestou nejmenšího odporu a hlavně aby to co nejméně bolelo.  Mně dalo nejvíce práce připravit se na maturitu z češtiny, která spočívala a dodnes především spočívá vlastně jen v nabiflení jmen spisovatelů, názvů a obsahů jejich děl, protože v tom nešlo najít žádnou logiku. Naštěstí jsem uměla bez problémů napsat slohovou práci, díky těm svým, jak říkáte v článku, matematickým buňkám. Je nám učitelům naznačováno, jak máme mít stále menší požadavky na znalosti studentů. Ale oni pak nemají z čeho budovat svoje úvahy.

0/0
1.7.2014 15:05

J66a52r65d62a 71C38h64o33v95a89n24e60c 6921145183809

Kdo nemá maturitu z matematiky, nemá maturitu vůbec.

+2/0
1.7.2014 11:33

J28i80ř84í 61P84l27a92v23s82k49ý 9460236211349

ja vam reknu, proc si matematiku vybere malo studentu: nikoliv proto, ze by matematika byla k nicemu, ale proto, ze lide jsou od prirody tvorove lini, a jen vemi mala cast studentu si vybere predmet, seminarku nebo diplomovou praci, u ktere se musi clovek taky trochu snazit ... bez ohledu na to, k cemu jim budou ty "jednoduche" obory ci seminarni prace v pozdejsim zivote. mohl bych uvest celou radu spoluzaku z vs, kteri se me smali, kdyz jsem si dobrovolne vybral ukol, ktery sice mel primou souvislost s realnou aplikaci probiraneho predmetu v praxi, ale muselo se u nej take trochu premyslet a prokazat nejakou snahu ... oni se prece nebudou namahat a snazit, radeji si vybrali neco primitivne jednoducheho, nejlepe jeste neco takoveho, co slo behem pul hodiny za pivo opsat od nekoho z predchozich rocniku, a ten zapocet dostanou taky ... inu dostali, jisteze dostali, akorat pak vetsina z nich nechapala, proc ja mam praci v oboru uz ve tretim rocniku, kdezto oni marne neco shani po promocich. kazdemu, co jeho jest ...

+3/0
1.7.2014 9:33

J19a73n 27R49á64ž 1419203164900

Dobrý nápad. K maturitě připustit jen toho, kdo umí během tří minut bez kalkulačky (tužka a papír stačí) vypočítat: Když stoji výrobek 25Kč s DPH, kolik Kč dělá DPH při sazbě 21%.

Při mém pokusu u osmi nových maturantů to správně vypočítal jeden, který byl absolvent gymnázia. Ostatní  byli absolventi učebních oborů s maturitou.  Ach jo, tak to dopadá,když panuje názor, ze matematika je diskriminační!

+2/0
1.7.2014 8:24
Foto

V29á77c13l81a38v 34C59h42u85c67h25m64a 6185961548586

Záleží, zda to budete řešit jako daňař nebo jako matikář. ;-)

0/0
1.7.2014 12:04
Foto

P49a59v51e79l 32P90o51k22o71r80n49ý 2436524480752

Tak čtu, že máte stejné zkušenosti. Tedy je toto maturitní matematika nebo kupecké počty? Tedy má znát maturant kupecké počty?

0/0
1.7.2014 14:16
Foto

P70a21v88e65l 82P80o45k64o88r32n17ý 2606544940682

Není matematika jako matematika. Podle mě by stačilo, kdyby státní maturant uměl na papíře vynásobit dvojciferné číslo dvojciferným číslem nebo spočítat třetí mocninu jednociferného čísla. A kolik jich u maturity zvládne na papíru spočítat cenu výrobku s DPH 21 %, když má cenu bez té DPH? A co zlomky, třeba kolik je 1/5 na desetinné číslo? Chtít převést údaj v hodinách, třeba 1,4 hodiny na hodiny a minuty, to bych vynechal jako moc složité. Pokud se vám zdám mimo, zadejte to někomu ze střední odborné školy. Ale ne, že mu na to dáte týden, třeba na každý příklad 3 minuty.

0/−2
30.6.2014 11:42
Foto

V11l75a71d89i25m81í67r 35V68o37l36k90o 6190572847269

to není žert?;-(

+1/0
1.7.2014 13:48
Foto

P88a46v91e54l 52P28o41k71o77r13n93ý 2626574240402

Zajdete si před nějakou střední odbornou školu (ne gympl či obchodní akademii) a vyberte si nějakou dívenku (tedy někoho, kdo by měl projít státními maturitami), dejte jí tužku a papír a požádejte o ty výpočty za ten nějaký normální čas, třeba těch 5 výpočtů za 10 minut. A udělejte to asi 3×. Určitě budou chtít vytáhnout kalkulačku či budou tvrdit, že je na to málo času. A pak se teprve ptejte, zda jde o žert..

0/0
1.7.2014 14:14

B96o27ž12e79n73a 71R61y33t92í13ř85o29v38á 2564893355173

Není to žert, čím na gymplu a mohu potvrdit, že jsou v posledních ročnících dívenky, které by to nevypočítaly ani na kalkulačce. Ale když mají jedničku z předmětů, do kterých se dokáží nabiflit, tak jim pětku dát nemůžete.

0/0
1.7.2014 14:17
Foto

P13a16v27e24l 61P49o25k81o44r98n22ý 2226874140772

A četl jste příspěvěk Jana Ráže výše? Jak jsem tam, doplnil, tak se tu asi pletou kupecké a maturitní počty a pro amturanty to splývá.

0/0
1.7.2014 14:17

2532961395732

ONa maturita je vůbec diskriminační.......;-D

+5/0
28.6.2014 19:10

M76a21r54t36i22n 98P50ř66i97b13y25l 8875769869582

Trocha počtů nikoho nezabije.

+1/0
28.6.2014 18:25

L50u96c25i44e 76G85r96e38g71o49r21o15v98á 4174753416

"Protože v lidské populaci se nachází lidé, kteří mají buňky na matematiku a kteří je nemají a těch je rozhodně víc. O čemž svědčí i fakt, kolik studentů si vybere matematiku jako druhý maturitní předmět."

Snad neporuším žádné pravidlo diskuzí, když vám budu oponovat slovy autorů článku v odkazu.

http://www.theatlantic.com/education/archive/2013/10/the-myth-of-im-bad-at-math/280914/

+3/−1
28.6.2014 1:36
Foto

J27a25n 28Ř39e91h61á89č11e62k 7970586831405

Dobrý článek.

Matika je vpodstatě posilovna pro kvantitativní myšlení. A jako každá posilovna bolí.

 

Je na nás jak moc si ho chceme vypěstovat. Trochu talentu je samozřejmě pro špičkovou matiku potřeba, ale stejně jako v posilovně, pokud nemáte vyloženě sklon k obezitě, tak si to myšlení můžete slušně vypracovat i bez toho talentu. Hlavně v mládí.

+2/0
28.6.2014 20:18

O83l34d44ř11i54c36h 56H80r93e96j30s79e81m82n86o11u 6932513584327

Dostáváme se chtě nechtě k pojmu ženská logika. Logice paní Formánkové skutečně nerozumím. Možná je to tím, že nemá ráda matematiku.

+7/−1
26.6.2014 23:11

T71e96r71e57z56a 65H88a16j23k81o77v37a 5237962864240

Pokud si mysliute, ze jste silene chytrej, tak provni teze zni: "Logika je jen jedna".

0/0
13.7.2014 9:16
Foto

O75n14d53ř80e28j 59Š32t28e97f59f20l 1770133108

Drobný rozdíl mezi gramatikou a takovouhle matematikou je v tom, že gramatiku denně skoro každý potřebuje, zatímco takovouhle matematiku skoro nikdo.

0/−3
26.6.2014 14:36

P68e56t98r 60H68á85l62a 6854536875466

Ze skutečnosti, že ji nepoužívá, vyvozujete, že ji nepotřebuje. Já studuji matfyz a i když z hlediska života jsou tam věci opravdu zcela nepotřebné, krom toho, že mě to učí myslet, je neocenitelný ten přístup. Mám problém, analyzuji ho, uvědomím si, co vím, a posloupností logicky správných úvah dojdu ke správnému závěru. To je něco, co v životě většinou zcela chybí.

+2/0
27.6.2014 10:26
Foto

L49a67d21i28s92l66a83v 94N71á35d89v96o77r13n21í74k 6524595967556

..nesmysl....

+3/0
26.6.2014 8:55

J20a13n 23T23i31c37h61a38v10s61k88ý 1594656439770

Já jsem maturoval z matematiky. Bylo to v roce 1997 na elektrotechnické průmyslovce. Součásti maturitních okruhů byly nejenom exponeciální a goniometrick funkce, ale i limity, derivace. Určité a neurčité integrály, matice a determinanty, pravděpodonost a statistika. Dnešní maturita z matematiky se mi zdá jednoduchá. stejně jako mi příjde jednoduchá má maturita z matematiky proti náplni maturity matematiky na gymnáziích z doby první republiky. Měl jsem možnost počítat nějaké příklady z tehdejších maturit a dalo mi to zabrat...a to jsem byl ve druháku na VŠ.

+5/0
26.6.2014 8:49

J91a20n 98T14i91c36h82a40v73s77k58ý 1314576579210

Ještě bych mohldodat pár věco, kde se matematika používá. Když pominu fyziku, inženýrské výpočty(domy, mosty, elektromotory, vedení elektrického proudu, zpracování signálů), počítačovou grafiku. Tak existuje třeba obor matematická biologie, matematická psychologie, matematická lingvistika.

+1/0
26.6.2014 9:02

E19v36a 56S42v36o46b53o97d96o65v15á 2553942201455

Druhá cesta k logickému myšlení je latina. Ta byla zásadním kritériem schopnosti gymnazisty zvládnout vysokoškolské studium - prošel přes šest nebo sedm let latiny, je schopen jít na univerzitu. Takže pro gymnazisty povinná maturita buď z matematiky, nebo z latiny.

+3/0
26.6.2014 7:18

P39e41t44r 35H29á63l53a 6554146285376

Ještě bych doplnil (a zareagoval) na zmínku o teorii relativity. Základní myšlenka je naprosto triviální (a o to geniálnější) - prostá Pythagorova věta. Studenti by měli umět znalosti používat, jinak jsou jim k ničemu. Tzn., pokud někdo ví, že rychlost světla je konstantní (základ fyziky) a že v pravoúhlém trojúhelníku platí a^2+b^2=c^2, nutně musí umět vysvětlit základy teorie relativity a spočítat např. dilataci času a kontrakci délek při zadané rychlosti. Pokud to neumí, nepochopil Pythagorovu větu (nebo ji neumí použít).

+2/0
26.6.2014 7:00

P48e44t72r 16H14á80l87a 6524626135336

Pro studenty, kteří nemají mezery v základním vzdělání,maturita z matematiky není strašákem, protože svou obtížností a obsahem právěodpovídá tomu, co by měli zvládat už ze základní školy.

Že se taková zkouška dává jako maturitní je podle mě známkouúpadku úrovně našeho školství. Že ale někdo zcela vážně hovoří o tom, že jeobtížná, strašákem a pod., svědčí o jediném - buď je to skutečně debil vmedicínském smyslu (mentální retardace, tuším IQ 70 a méně), nebo se mu prostěnechce vůbec nic dělat. Případně zatím celou školu proflákal a bojí se, že užto nedožene.

9/10 studentů, co "nemají buňky na matematiku", sena to jenom vymlouvá, prostě se jim nechce myslet, připadá jim snazší se něconašprtat, než to pochopit, ale jelikož nepochopily ani ty úplné základy naprvním stupni ZŠ, tak se to nepochopení prostě časem projeví. Není to o"buňkách", je to o prosté neochotě pochopit. O póze "mě matika nejde,stejně je k ničemu, tak co".

Pokud nejste mentálně retardovaní a chcete, tak sematematika potřebná ke státní maturitě nepochopit prostě nedá.

Ten váš příklad "3^(3k+3)" - to myslíte vážně? Vy si opravdu pletete "nemůže pochopit" a "nechce pochopit" - asi proto, že jste sama nechtěla. Tohle pochopí každý, kdo chce (nemá-li mentální retardaci).

+7/0
26.6.2014 6:49

P16a40v47e22l 12Z48á86c80h86a 5300386471260

Nesouhlasím

+1/0
26.6.2014 0:57

J85a31r37o57m65í80r 51F23a97j73k14u62s 34(58S11t74.16) 5660819365187

Stupidní článek!

+3/0
25.6.2014 23:50

J37a93n 80S51i50n16n27r46e49i51c20h 6953555290811

Neexistuji zaci, kteri nemaji bunky pro matematiku. Jsou pouze zaci, kteri jsou lini myslet a vydavaji to za biologickou ujmu. Zrovna tak see budou vymlovat lide, kteri nemaji"bunky" na jakoukoli praci.

+8/0
25.6.2014 21:53

J52a40n86a 81D60v19o18ř66á43k58o76v88á 8851165800621

Pokud někdo "nemá buňky na matiku" na úrovni střední školy s maturitou, tak zkrátka nebude mít  maturitu. Určitě se najde pro něj vhodný obor bez maturity. Čeština a matika přece ke vzdělání patří. Autorka o maturitě mluví, jako by na ní měl každý právo dané ústavou bez ohledu na znalosti a schopnosti Rv

+13/0
25.6.2014 21:27

L55u21k18á58š 37M56a16l24í73č34e76k 3573322935667

Absolutně s vámi souhlasím, paní Dvořáková! Pokud někdo chce získat maturitní vysvědčení, tzn. doklad o úrovni jeho vzdělání (!), pak na to musí mít v hlavě! Pokud má šikovné ruce, uživí se třeba jako truhlář a dokáže vyrábět nádherné, třeba i umělecké kousky a žádný papír (a zkoušky z matematiky) k tomu nepotřebuje. Naopak ten, kdo maturitu má, nemusí znát technologické postupy ke zpracování dřeva, ale daří se mu třeba v účtárně, na přepážce banky, ve státní sféře atd. Prostě lidé už jsou takoví. Rozhodně ale nelze stavět maturitní vzdělání do té roviny, že má maturitu má nárok každý, bez ohledu na schopnosti a kázat bludy ve smyslu jakési diskriminace! Nepotřebujeme národ složený ze samých maturantů, z nichž ale většina nevypočítá ani trojčlenku! Je bez jakékoliv diskuse, že Česko ve srovnání s okolními národy hloupne! Předchozí generace měly (třeba zrovna v té matematice) mnohem vyšší úroveň znalostí, než dnešní maturanti. A místo abychom zkvalitnili výběr studentů, budeme volat po zjednodušení zkoušek??? Promiňte, ale to je neskutečně pitomý argument. Ministra Chládka nemusím. Ale v tomhle má naprostou pravdu!!!

+2/0
26.6.2014 7:09
Foto

M77a39r28i31e 74P79o10k75o98r29n37á 9475914720

Pořád se řeší, co už před 40lety bylo na SVVŠ(gymplech) vyřešeno - větev přírodovědná a humanitní. Z toho se pak odvíjely požadavky k maturitě, takže kdo se chtěl matice a fyzice vyhnout, volil humanitní větev.

Měla jsem v mládí takové směšné kriterium na výběr potencionálního partnera - nesmí být blbý na matiku a musí ji umět přinejmenším tak jako já, to jest hodně dobře.

 Co se týče češtiny - její dobrá znalost je nutná. Řekněte mi ale, k čemu je dobré, když se většina středoškolského studia odvíjí ve stylu memorování životopisných dat spisovatelů a zhuštěných obsahů jejich děl. Mnohem užitečnější by bylo prohlubování znalostí pravopisu a schopnosti vyjadřovat své myšlenky, jasně a logicky formulovat. To by se při dalším studiu dost hodilo.

+1/0
25.6.2014 21:18
Foto

P26e40t40r 68Z87á63v84l47a70d54s95k34ý 5711173350411

Ano, je diskriminační. Diskriminuje hlavně debily, kteří nechtějí umět počítat. A to je dobře.

+9/0
25.6.2014 20:56

L59u43k48á91š 97M59a67l83í15č82e55k 3453182385987

O něco výše jsem se smolil s obsáhlou reakcí na článek, vy jste to dokonale vystihl ve třech větách! Tleskám!!! :-)

0/0
26.6.2014 7:15
Foto

V18á23c50l57a93v 45C88h43u40c80h40m67a 6725351508186

Za mně se maturovalo z matiky a nikdo se diskriminovaný necítil. Možná to bylo tím, že k maturitě nešlo tolik troubelínů, kteří jsou rádi, že vůbec zvládli základku. Kdo to nezvládne, tak prostě ten papír nedostane a nebude se pyšnit středoškolským vzděláním. Myslím, že nedouků s papírem už máme víc než dost.

+5/0
25.6.2014 20:45
Foto

P91e49t66r 68Z92á97v10l73a65d72s55k62ý 5151173490381

Záchodová štětka nepatří nejen do vagíny, ale nepatří ani do hlavy.

Vzdělání se skládá vlastně již řadu let ze dvou základních oborů (primitiva) a těmi jsou jazyk a matematika. Kdo neovládá jedno, ani druhé, je patrně nevzdělavatelný.

Ano, umím si představit spisovatele, který nevládne matematikou, jakož i matematika, který se neumí mateřštinou vyjadřovat a píše ohavně.

Ale protože maturita má garantovat ucelené vzdělání na nějaké nižší střední úrovni, matematika do ní nepochybně patří. Kdo neumí základní algebru, nemá právo být absolventem střední školy všeobecného vzdělání.

A naopak je nesmyslem požadovat obecné střední vzdělání jako předpoklad odborných vysokoškolských studií. Ano, jistý smysl středních škol spočívá v selekci jedinců bez schopnosti vyššího vzdělání.

Ale stát dnes tu logiku otočil a určil, že střední vzdělání je předpokladem nejen k pozicím v ekonomickém sektoru, správním aparátu a k vyššímu vzdělání, ale pozorujeme, že by z tohoto vzdělání měla matematika být vyřazena. Uzavřu to: kdo není schopen maturovat z matematiky, není diskriminován, nýbrž je mu odepřeno právo složit všeobecnou zkoušku středního vzdělání. Nemá na něj. Maturitu má dnes kdejaký blbec a výsledkem je, že státní maturita nemá žádný praktický význam (navíc je jich mnoho typů).

+3/0
25.6.2014 19:06
Foto

V41l54a86d21i30m59í41r 95V69o10l18k20o 6670902937589

já se musel k matuře dřít debilní literaturu (asi abych měl ten henten přehled) a pěnil jsem vzteky....tak se blbečci zase budoubdřít matiku....no a co? I natvrdlý se tréninkem může dostat na tři, možnábi na dvojku.

Asijské děti ve škole dřou, my si hrajem. Nejsme konkurenceschopní! Je na čase tento experiment ukončit a zase makat. I na té matice.;-)

+6/0
25.6.2014 17:49
Foto

V64l74a63d94i51m69í16r 20V23o76l90k30o 6890352377329

b a mezerník je mi osudem....snad to vyluštíte

0/0
25.6.2014 17:50
Foto

P41e11t36r 28Z47á39v86l41a17d70s97k91ý 5881893160731

Vizte můj příspěvek výše. Ať to sem nemusím pastovat.

0/0
25.6.2014 19:09

J78a95n 97H40o53r53a 6865712480763

Maturita z matematiky je základem vzdělání

+10/0
25.6.2014 17:01

V96i53k68t20o15r 43S71v85o77b65o64d75a 8212358862316

"Kdy v praktickém životě použijete kvadratickou rovnici?"

Milá paní, maturita tu není od toho, aby vás naučila prát, vařit a vyplnit složenku. Na praktický život vám stačí ZŠ a pár rad od maminky.

+12/0
25.6.2014 16:44
Foto

P87e80t70r 23Z30á33v69l26a51d92s37k96ý 5771873240641

Ano, výtečně. K tomu sloužila rodinná škola.

Reálná gymnázia měla vyšší cíl. Vidím to ve své praxi: středoškolačky, bakalářky, diplomovaní specialisté, MBA, a neumí nic. Opravdu nic.

Jen se namemorovali nějakým penzem odpovědí, ale nepochopili principy a ani je v praxi neumí aplikovat. Takové vzdělání je na draka. 

Není vzděláním, ale zděláním.

+3/0
25.6.2014 19:15

J78a70n 41T42i72c95h64a63v30s12k21ý 1494196139840

Ani ne celá ZŠ. To co člověk každodenně používá se naučí tak do 6. třídy.

+1/0
26.6.2014 8:19
Foto

M71a52r31t65i16n 10H35o55f73m83a52n 2689224160741

Bez urážky, ale pokud někdo nezvládne upravit 3^(3k+3)/3 tak nemá u maturity co dělat X. To je prostě základní znalost ...

+13/0
25.6.2014 16:21

2172891505102

To se ani nemusí upravovat.

0/0
28.6.2014 19:11

O95n50d93ř54e58j 90Š25r16u92b27a21ř 1295161485186

v tom pripade je diskriminacni maturita z cestiny, protoze nekdo bunky na cestinu ma a jiny ne. A to se v podstate da rici o kazdem povinnem predemetu

+6/0
25.6.2014 16:13

R64o53m55a32n 18H63a53n25u66s 8585297379524

No kdo nechce maturovat z matematiky ať jde na učňák.

Zástupy knihovnic, historiček, filosofek nás asi neuživí.

+6/−1
25.6.2014 16:08

A57r54n93o30š97t 19S16t43á77r97e72k 4732890935424

Nevyřešit uvedený příklad znamená nepochopit od začátku, že mocniny jsou jen násobení a dělení. V takovém případě pardon, ale skutečně se dá jen stěží mluvit o nějakém základním vzdělání a o středním už vůbec ne.

+10/0
25.6.2014 16:07

J37a62n 63R45á30ž 1139503314610

Upozornil jsem na článek kamaráda a ten odpověděl: " No vidíš, nejenom blondýny jsou etalonem moudrosti"!

+3/−1
25.6.2014 15:35

T67e42r45e52z35a 36H94a38j63k72o57v47a 5327892304960

To je ale .........

0/0
13.7.2014 9:39

J41i73ř85í 54H82o57l27ý 5682200863133

Polovzdělanej idiot, neschopnej si spočítat slevu v marketu nemá mít maturitu, ale výuční list nebo zvláštní školu.

Že ano, paní Formánková?

+8/0
25.6.2014 15:34



Bohyně v teplácích od Armaniho

Petice

Na co je hrdá ta, která má tepláky pro všechny příležitosti? Přečtěte si rozhovor se Zuzanou Hubeňákovou.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.