Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Povinná maturita z matematiky je diskriminační

25. 06. 2014 9:30:00
Ministr školství Marcel Chládek (ČSSD) chce zavést povinnou maturitu z matematiky. Fakt, že letos si matematiku jako druhý maturitní předmět vybralo jen 36 procent studentů a 24,1 % z nich u maturity propadlo, pana ministra školství sice nepříjemně překvapil, ale od zavedení povinné matematiky ho zřejmě neodradí. Povinná maturita z matematiky by mohla být zavedena v roce 2020.

Ministr školství Marcel Chládek tvrdí, že studentům chybí triviální základní logické uvažování u úloh, které může člověk vyřešit, aniž by měl k tomu byť sebemenší penzum.

Pro zavedení povinné maturity z matematiky je i opoziční senátor Miloš Vystrčil (ODS) - bývalý učitel matematiky. Podle něj prý matematika naučí a procvičuje logické myšlení.

Přitom sám ministr Chládek označil matematiku za maturitního strašáka.

A on to strašák skutečné je a nejenom pro ty, kteří mají mezery v základním vzdělání, ale i pro studenty, kteří v jiných předmětech vynikají a mezery v matematickém vzdělání nemají.

Proč?

Protože v lidské populaci se nachází lidé, kteří mají buňky na matematiku a kteří je nemají a těch je rozhodně víc. O čemž svědčí i fakt, kolik studentů si vybere matematiku jako druhý maturitní předmět.

Proto byly třeba i na gymnáziích zavedeny větve humanitní a přírodovědné. Všude se matematika vyučovala, ale na humanitní větvi byla omezena a nematurovalo se z ní.

Lidí, kteří jsou všestranně nadaní, je málo. Většina populace se rozděluje na humanitně nadané a technicky nadané.

Maturita i výuka různých předmětů by měla vycházet z potřeb praxe, tak aby osobnost člověka rozvíjela a nikoliv ubíjela.

Znalost češtiny – pravopisu je potřebná v životě pro všechny, zvláště dnes v době počítačové a mobilní techniky, když se psaní stalo jedním z hlavních komunikačních prostředků. I sloh využijí lidé v běžném životě – člověk by se měl umět vyjadřovat a nejen písemně. A zrovna tak znalost cizích jazyků.

Co se týče matematiky, tak v běžném životě uplatníme pouze základní matematiku – sčítání, odečítání, násobení, umocňováni, procenta, trojčlenku, zlomky i jednoduché rovnice. Zrovna tak základy geometrie včetně výpočtů jejich obsahů či obvodů.

Ale řekněte sami, kolikrát v životě či v práci (pokud se nezabýváte technickým oborem) jste potřebovali znalost např. lomených výrazů, kvadratických rovnic, množin? Kolikrát v životě jste potřebovali vědět, když dva vyjedou ze stejného místa, kdy se potkají? Mohla bych tady uvést spoustu dalších příkladů, s nimiž se žáci moří už na základní škole a v životě jim nejsou k ničemu, pokud se nezabývají technickými obory. Na střední škole se moření ještě prohloubí o další nepotřebné příklady a když k tomu přidáme povinnou maturitu z matematiky, tak můžeme nechat jen třetinu středních škol.

Matematika logické myšlení spíš zamotává

Matematika rozvíjí logické myšlení, jen těm, kteří mají buňky na matematiku, protože oni se podívají na příklad a mozek už jim sepne sám. Ale ti, kteří nemají matematické buňky, mohou na příklad čučet dvě hodiny, lámat si hlavu a správného výsledku se nedopočítají. A nepomůže jim ani skvělý učitel, kteří jim příklad logicky vysvětlí, příště se do toho zamotají zas.

Logické myšlení se totiž může rozvíjet i mimo matematiku, jsou případy lidí, které mají na IQ testech logické myšlení vysoko nadprůměr, a přesto matematice nerozumí. Matematika jim spíš logické myšlení zamotá – taková výroková logika postaví životní logiku naruby.

I v češtině si můžete rozvíjet logické myšlení rozborem obsahu textu, dokonce i v dějepise, kde se můžete i naučit chápání věcí v souvislostech.

Ale bohužel pan ministr Chládek a pan poslanec Vystrčil se drží přísloví - podle sebe soudím tebe.

Měli by však vycházet ze znalosti schopností populace. Už jenom výsledky maturit z matematiky a počet studentů, kteří si ji vybírají jako maturitní předmět, by jim měly napovědět, že realita je jiná, než si oni matematicky myslí.

Měla by jim napověděli i skutečnost, že z matematiky propadá u maturity největší počet studentů. Od roku 2011, kdy byla znovu zavedena státní maturita a výsledky se tak mohou adekvátně srovnávat, propadlo nejvíce studentů právě z matematiky a letos jejich počet překonal rekord z roku 2012.

Loni ze 40% studentů, kteří si vybrali matematiku jako druhý maturitní předmět, 22 % studentů propadlo. A při opravných zkouškách propadl z matematiky každý druhý, tedy 52% neuspělo ani na podruhé.

Sám pan ministr Chládek došel k závěru, že studentům chybí triviální základní logické uvažování u logických úloh a z toho by měl vycházet.

Měl by se ptát: Jak to, že studentům, kteří maturovali z matematiky nerozvinula ta úžasná matematika za 13 let školní docházky logické uvažování? Jenom v učitelích a profesorech chyba asi nebude.

A proč se matematice, která tak rozvíjí logiku, vyhýbá u maturity většina studentů, když logické uvažování je pro život tak potřebné?

Možná lidem s matematickým mozkem, zase chybí více pochopení pro druhé.

Jak matematika rozvíjí logické myšlení, se můžete přesvědčit sami na příkladu, na němž studenti letos nejvíc ztroskotali. Vypočítalo ho jen 24% maturantů. Jde o příklad, který prý lze vyřešit z hlavy.

PRIKLAD.jpg

Výsledek je: 33k+2

Kdo nemá matematické buňky, nepochopí příklad ani, když zná správný výsledek.

Lidé, kteří mají matematický mozek samozřejmě tvrdí, že maturita z matematiky těžká není. Vy, kteří nemáte buňky na matematiku, můžete posoudit sami, zda je maturita z matematiky těžká či nikoliv. Zde jsou příklady, které byly u loňské maturity. Samozřejmě, že pro matematické mozky budou příklady sranda na druhou.

http://www.nabla.cz/obsah/matematika/statni-maturita/ilustracni-test-2013.php

Nejčtenější články a nejvyšší karma:

Záchodová štětka do vagíny nepatří

Vem si mě, aneb jak slepice bojují kohouta

Máte pravdu pane prezidente

Autor: Hana Formánková | středa 25.6.2014 9:30 | karma článku: 32.09 | přečteno: 9112x

Další články blogera

Hana Formánková

Kocourkovský protikuřácký zákon

Tak nám začal od 31. Května - symbolicky na Světový den bez tabáku – platit protikuřácký zákon, jehož smyslem je omezit počet kuřáků a chránit personál a návštěvníky - nekuřáky barů, restaurací apod. před pasivním kouřením.

16.6.2017 v 9:30 | Karma článku: 34.84 | Přečteno: 1504 | Diskuse

Hana Formánková

Kdo lže a kdo koho úkoluje

Kdyby se takto choval někdo v pracovním, osobním či přátelském vztahu k nám, určitě by jsme si mysleli, že si z nás při nejmenším utahuje.

15.5.2017 v 12:58 | Karma článku: 37.79 | Přečteno: 1153 | Diskuse

Hana Formánková

Zloduch Babiš a politická žumpa

„Vypadá to, že ministr financí Andrej Babiš zřejmě zneužíval v politickém boji nejen svá média, ale i nelegálně pořízené policejní spisy.

10.5.2017 v 11:41 | Karma článku: 48.23 | Přečteno: 15380 | Diskuse

Hana Formánková

Jak podrazit nohy úspěšné vládě

Ekonomika roste, firmy prosperují, nezaměstnanost klesla na minimum, zvyšují se důchody i platy. O nemocných se už nemluví jako o parazitech

5.5.2017 v 14:25 | Karma článku: 41.04 | Přečteno: 2106 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Katarína Lorenčíková

V klube frfľošov...

Niekedy sa bavím na tom, čo vidím.... neviem však či sa mám smiať (-: alebo plakať )-: Jem... a vidím 3 ženy. Totálne frfľošky...

24.9.2017 v 21:42 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 79 | Diskuse

Irena Fuchsová

Jak jsem opravila automatickou pračku

Když se nám rozbijí naši pomocníci v domácnosti, není to otázka jedné vteřiny. Že nejsou v pořádku nám nějaký čas signalizují. I víko mé pračky začalo před měsícem při zavírání vrzat, a já to ignorovala....

24.9.2017 v 20:11 | Karma článku: 10.77 | Přečteno: 253 | Diskuse

Alena Kulhavá

Čína jako příklad budoucnosti v kultuře, velký otazník v konzumu a odstrašující příklad

v lidských právech a týrání lidí a zatím i v ekologii a také v obchodní charakterové beztvarosti, otazník v bezpečnosti. Kým bude Čína za 30 let a co se od ní můžeme naučit dnes?Jaké výzvy přinášejí Arabové? Jaké černoši?

24.9.2017 v 19:31 | Karma článku: 6.42 | Přečteno: 247 |

Hatem Berrezouga

Válka symbolů: půlměsíc, aneb když se muslim klaní k satanovi! Část. 2

„Představme si na chvíli, že by se to stalo naopak. Že by Lidl například vymazal půlměsíc na islámské sakrální stavbě. Co by následovalo?" Zněla otázka.

24.9.2017 v 19:04 | Karma článku: 12.75 | Přečteno: 421 |

Vojtěch Halamíček

Nepovedená debata o šátcích

O šatcích, hidžábech a burkách toho bylo napsáno a řečeno hodně, nicméně málo z toho se týká skutečné podstaty problému.

24.9.2017 v 18:00 | Karma článku: 28.96 | Přečteno: 644 | Diskuse
Počet článků 405 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 3898

Obyčejná žena, která je děním kolem sebe zasažena  redaktorka 



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.